Key research focus education, socialisation and inclusion

Research is focused on socialisation, education and the counselling of young people & families, as well as participation in the context of social work in and with communities (urban and neighbourhood development), cases of disadvantage and disability – including concepts for reducing, avoiding and coping with activity/participation restrictions (ICF) at individual, micro, meso, exo and macro system level.

Professors involved

  • Prof. Dr. Gregor Renner 
  • Prof. Dr. Jürgen Schwab
  • Prof. Dr. Martin Becker
  • Prof. Dr. Thorsten Burger
  • Prof. Dr. Florian Kiuppis
  • Prof. Dr. Christian Roesler
  • Prof. Dr. Mone Welsche
  • Prof. Dr. Monika Wigger
  • Prof. Dr. Alexander Lenger
  • Prof. Dr. Martina Kaack
  • Prof. Dr. Eva-Maria Klinkisch
  • Prof. Dr. Claudia Luzar
  • Prof. Dr. Deborah Lutz

Current research projects

Examples of completed projects 

  • IDEA - Inklusive Digital Memory Archiv: Migrant Women's History as Participation 
  • DFG Network “Sociology of Economic Thought”
  • MARGE - Integration of disadvantaged neighbourhoods in the Upper Rhine region
  • Study “Volunteering” for the German Caritas Association
  • Further development of integration assistance services in the area of work and employment (permeability)
  • Children in care
  • Couples counselling
  • Tobii
  • Strong!
  • Olympic base
  • Horizonte scholarship programme for future educators with a migration background
  • Early help
  • Jabbla Company
  • Educational counselling centres

 

Selected publications

  • Asunta, P., Hasanen, E. Kiuppis, F., Rintala, P. & R. McConkey (2022) ‘Life is team play’:social inclusion of people with intellectual disabilities in the context of Special Olympics, Sport in Society, DOI: 10.1080/17430437.2022.2037565
  • Roesler, C. (2021): The Archetype Concept of C. G. Jung. Theory, Research, and Applications. Lon-don: Routledge.
  • Lenger, A.; Schuhmacher, F. (2021): Global Inequality and Widening Global Access in Cross-Border and Transnational Higher Education. The Case of the Global Studies Programme 2002-2013. In: Transcience. A Journal of Global Studies 12 (2), S. 1–20.
  • Schirilla, Nausikaa (2021): Knowledge Production in International Social Work – Postcolonial Per-spectives. In: Kristin Sonnenberg und Cinur Ghaderi (Hg.): Social Work in Post-War and Political Con-flict Areas. Examples from Iraqi-Kurdistan and Beyond. Wiesbaden: Springer VS Fachmedien Wies-baden GmbH, S. 65–72.
  • Lenger, A.; Wolf, S.; Goldschmidt, N. (2021): Choosing Inequality. How Social Security Fosters Com-petitive Regimes. In: Journal of Economic Inequality 19 (2), S. 315–346.
  • Welsche, M.; Klausmann, R.; Moldenhauer, A.; Roberston, Z. (2021): „Quality-time“ im Wohnzim-mer: bewegungsorientierte Impulse zur Stärkung von Familien in der Corona-Zeit. In: Praxis der Psychomotorik (2), S. 97–108.
  • Mwansa, K. & Kiuppis, F. (2021) Mind the gaps: On the North/South Nexus in the ‘Sport for Development and Peace’ discourse. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 5(3), 23–35. https://doi.org/10.7577/njcie.4464
  • Kaack, Martina (2021): Zur Relevanz der Zurechnung von Komplexität. Das Interview als Methode der Datenerhebung im Alter früher Kindheit im Kontext von Behinderung. In: Ingeborg Hedderich, Jeanne Reppin und Corinne Butschi (Hg.): Perspektiven auf Vielfalt in der frühen Kindheit. Mit Kin-dern Diversität erforschen. 2. Auflage. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
  • Kröger, S.; Hoffmann, V.; Forster, S.; Overlach, F.; Hintermair, M.; Burger, T. (2021): Zusammenhang von Theory of Mind (ToM) und Sprachkompetenz bei Kindern mit Cochlea-Implantaten. In: Frühförderung interdisziplinär (2), S. 78–90.
  • Roesler, C.; Konakawa, H.; Tanaka, Y. (2021): Differences in dream content and structure between Japanese and Western dreams. In: International Journal of Dream Research 14 (2), S. 195–201.
  • Welsche, M. (2021): Demokratie erlebt und gelernt in bewegungs- und sportorientierten Angebo-ten? In: sozialmagazin 1-2, S. 26–32.
  • Schirilla, Nausikaa (2021): Ausschließungspraktiken und Dominanzansprüche. Aspekte der Dekolo-nialisierung von Wissen in der Sozialen Arbeit. In: Soziale Arbeit 70 (6), S. 202–210. 
  • Bosse, Ingo; Renner, Gregor; Wilkens, Leevke (2020): Social Media and Internet Use Patterns by Adolescents With Complex Communication Needs. In: Language, Speech, and Hearing Services in Schools. DOI: https://doi.org/10.1044/2020_LSHSS-19-00072.
  • Renner, Gregor; Schmidt, Stephanie (2020): Die Teilhabe von Menschen mit hohem Hilfebedarf am Arbeitsleben in Baden-Württemberg. Eine Bestandserhebung von Projekten und Vereinbarungen zur Erhöhung der Teilhabe in der "Werkstatt für behinderte Menschen WfbM". In: Zeitschrift für Heilpädagogik 71 (8), S. 380–392.
  • Wiewrodt, D. Wigger, M. (2020): Linda hat einen heilen Kern - Psychodynamik in der psycho-onkologischen und kunsttherapeutischen Begleitung. In: Franzen, G., Hampe, R., Wigger,M. (Hrg.): Zur Psychodynamik kreativen Gestaltens. Künstlerische Therapien in klinischen und psychosozialen Arbeitsfeldern. Freiburg, Alber Verlag. S 94- 117.
  • Kricheldorff, Cornelia; Becker, Martin; Schwab, Jürgen E. (2020): Handlungsfeldorientierung in der Sozialen Arbeit. 2. Aufl. Kohlhammer Verlag Stuttgart. 

Any questions? Don't hesitate to contact us!

Prof. Dr. Phil. Gregor Renner

Director of Study Program B.A. Inclusive and Special Education

Prof. Dr. Jürgen E. Schwab

Academic Dean Social Work, Director of Study Program B.A. Social Work, Professor